Monday 17 October 2011

Nombor Bulat:Menulis Nombor Dari Perkataan ke Bentuk Angka


Apa khabar semua?..Hari nie,saya masih mahu kongsikan bagaimana untuk mengajar tajuk Nombor Bulat (kemahiran menulis nombor  daripada bentuk perkataan kepada bentuk angka).Anak2 murid saya ramai yang masih keliru kemahiran ini. Bila saya tanya, ini antara SEBAB kenapa mereka tidak faham kemahiran ini:

  • Keliru dengan patah perkataan yang banyak.
  • Sebutan nilai tempat yang berulang,contohnya  RATUS dan RATUS RIBU,PULUH dan PULUH RIBU.
  • Tak pasti bilangan digit yang perlu ditulis.
  • Tak tahu nak letak angka2 tu di nilai tempat/rumah  yang mana.
  • MEMANG TAK FAHAM LANGSUNG.. 

Kaedah yang saya gunakan???
  1.  Gariskan/bulatkan nilai tempat (rumah) JUTA dan RIBU. Contohnya:

Tiga juta dua ratus lima puluh enam ribu empat ratus tiga puluh sembilan.

(Panjang yek??Betul jugakan..patut pun budak2 nie kata susah….tapi TAKPE..)

    2.       Lepas digariskan/dibulatkan nilai tempat tu,suruh murid2 buat 7 garis/blank macam nie;

            ____  juta ____  ____  ____   ribu ____  ____ ____

             (Jangan lupa tulis JUTA dan RIBU antara petak2 tu macam yang saya buat)

    3.   Balik semula pada soalan, saya mulakan dengan perkataan selepas RIBU (maksudnya nilai   
           tempat ratus/puluh/sa)-  empat ratus tiga puluh sembilan.

    4.       Minta murid tulis dalam angka ‘empat ratus tiga puluh sembilan’ .Jawapan  439. Suruh murid
           sebut semula  angka yang ditulis tu, SAMA tak dengan sebutan dalam perkataan? Kalau yakin 
           betul, isi angka2 tu dalam 3 petak  yang akhir sekali. Jadi macam nie ;
     
                     ____ juta ____  ____ ____  ribu        9
 
   5.    Kemudian, buat pula untuk perkataan selepas JUTA (maksudnya nilai tempat ratus ribu/puluh
          ribu/ribu)-sama juga; dua ratus lima puluh enam
   
   6.   Minta murid tulis dalam angka ‘dua ratus lima puluh enam’ .Jawapan  256. Suruh murid sebut 
         semula  angka yang ditulis tu, SAMA tak dengan sebutan dalam perkataan? Kalau betul, isi    
         angka2 tu dalam  3 petak  yang tengah pula.Jadila macam nie pula..

          ____ juta    6   ribu  4  3  9

  7.  Dan yang terakhir,barulah isi angka/digit yang nilai JUTA tu pula..senang aje yang ini..kalau 
      dalam soalan tulis tiga juta,maka isilah petak yang mula2 tu dengan angka 3..macam nie.
           3  juta 2  5  6  ribu 4  3  9

Akhir sekali,tulis semula angka2 tersebut dalam bentuk yang normal.. …….jangan ada  garis kosong. Iaitu...3  256  439.

KEMUSYKILAN??

Macam mana kalau tak cukup 3 digit,contoh dua juta sembilan puluh tiga ribu sebelas

JAWAPAN
Caranya tetap sama CUMA ingatkan murid,tulis angka sebagaimana ianya disebut. Contoh di atas tu,’sembilan puluh tigajadi tulis sebagai 093 dan ‘sebelas’ ditulis sebagai 011..sebab SEMUA garis mesti diisi.Yang penting,ingatkan murid,angka mesti sama dengan sebutan di mulut..

Jadinya,itulah kaedah yang saya gunakan untuk ajar kemahiran ini kepada murid2 saya di sekolah.Kalau murid tahun 5, setakat 6 digt sahaja,jadi 6 garis sahajalah.
Mana yang rasa boleh diguna pakai..sama2lah kita kongsikan dan sebar2kan..terima kasih!!



 Papan kotak ajaib yang dicipta untuk kemahiran murid





Contoh bila murid dah letak kad angka


 









No comments:

Post a Comment