Tuesday 11 October 2011

Masalah P&P-Nombor Bulat Sehingga 7 Digit

Salam sejahtera semua..

Sebagai guru  Matematik Tahun 6,tentunya saya inginkan mendapat keputusan yang baik dan cemerlang dalam subjek ini khususnya bagi peperiksaan UPSR.Itu harapan dan impian saya kepada semua anak murid saya di sekolah ini. Awal tahun ini,saya ditugaskan sebagai guru kelas 6 Delima merangkap sebagai guru Matematik kelas tersebut..6 Delima???Dalam hati agak terusik juga mengenangkan ini kelas yang terakhir dalam aliran tahun 6..tetapi sudah diamanahkan oleh Guru Besar ..dengan besar hati saya menerima tugasan tersebut..

Melalui pemerhatian secara jawab lisan mengenai tajuk ini di awal kelas,saya dapati saya bakal menghadapi masalah yang 'agak' sukar.Apa dia???Boleh dikatakan murid2 dalam kelas ini masih belum cekap/mahir untuk menama dan menyebut nombor dengan betul.Mereka ambil masa yang agak lama untuk menyebut nombor 7 digit yang dikemukakan oleh saya. Tambahan pula ada dua subkemahiran iaitu menama dan menulis dari bentuk angka kepada bentuk perkataan dan menulis nombor dalam bentuk angka dari bentuk perkataan. Macam mana nak ajar kemahiran lain yang lebih sukar sedangkan nombor pun tidak boleh disebut dengan betul?


Saya cuba2 bertanya kepada guru Matematik yang lain,apa masalah yang mereka hadapi..manalah tahu kalau ada yang 'seangkatan' dengan saya?Bolehlah kami mencari jalan penyelesaian. Cikgu Mazzura (guru Matematik Tahun 5 Berlian-juga kelas paling akhir) turut menghadapi masalah yang sama. Katanya murid tidak boleh menyebut nombor dengan betul. Rehat pagi itu,topik kami berkisar tentang bagaimana nak mengajar tajuk ini..kena cari idea ni....

No comments:

Post a Comment