Saturday 15 October 2011

Masalah : Menyebut & Menamakan Nombor 7 Digit

Assalamualaikum..
Dalam kelas saya,tak semua murid menguasai topik ini dengan baik.Bila saya tulis nombor di papan putih,terkebil2 nak menyebut nombor tu..atau pun tersasul memanjang sambil garu2 kepala. Saya dapati mereka ni boleh menyebut nombor setakat 4 digit sahaja (sampai rumah ribu) sahaja yang lancar.Lebih daripada itu..memang 'sakit'..Jadi apa yang saya buat?


1. Saya pisahkan angka ikut 'nisbah' 1:3:3..Apa tu?? Contoh : 5    840    558.

2. Saya guna 2 sahaja nilai tempat yg utama iaitu  JUTA dan RIBU seperti ini:
                             5  juta   840  ribu  558.
         Lazimnya saya buat garis pemisah antara nilai juta dan ribu.

3. Saya mula dengan 3 digit terakhir iaitu 558 .Sebut berulangkali.'Lima ratus lima puluh lapan'
4. Saya beralih pula kepada 3 digit yang tengah. Saya tutup 3 digit yang akhir.
5.Saya  meminta mereka menyebut seperti nombor bagi rumah ratus/puluh/sa iaitu 'Lapan ratus empat puluh' TANPA menyebut ribu.
6. Selepas diulang beberapa kali,baru saya mengarahkan mereka menyebut 'Lapan Ratus Empat Puluh' diikuti dengan menyebut RIBU.
7.Pada peringkat ini,saya menekankan kepada sebutan 'ratus' yang mungkin berulang pada 3 digit tengah dan 3 digit akhir.
8. Hanya setelah mahir menyebut 6 digit tersebut,barulah saya teruskan dengan nilai rumah JUTA.
**ajar murid menyebut dari sa,puluh,ratus,ribu,puluh ribu,ratus
ribu dan juta**

No comments:

Post a Comment